Alla barn har nog sina sidor...

Flis är inne i en " tand period" igen. I överkäken kan jag se att höger tand håller på att spricka igenom. Hon vaknar på natten och kan inte somna om. Hon kommer över till min säng och till en början försöker jag att vyssja och pyscha och som vanligtvis brukar resultera i att hon somnar om rätt snabbt. Men de sista nätterna har jag fått fixa och trixa med Alvedon, ren blöja, vatten och ibland även lite välling för att få min prinsessa att somna om. Det här med Prinsessa är bara sagt med halvsanning. Självklart tycker jag synd om henne och gör allt som står i min makt för att hon ska må bra. Men mitt i natten, när även JAG vill sova är hon ingen snäll och lätthanterig liten unge som lätt går att kalla för prinsessa.

När Flis är frisk är hon som sagt lättare att söva om men hon vaknar näst intill ALLA nätter för att komma till mig. det har hänt två, TVÅ gånger att Flis har sovit hela natten. Och då menar jag från 1900-06:00 utan ett enda uppvak.
Detta är anledningen till att jag inte velat lämna bort Flis över natten ännu. Dels för att jag tror att hon behöver mig och jag vet vad som ska göras för att få henne lugn och trygg. ( Vilket nog är mera enkelt eftersom att jag bara kan vara jag och Flis känner mig mer än någon annan.) Men också dels för att jag inte vill utsätta någon annan för Flis protester nattetid. Här skriks det och slåss och sparkas. Hon vill dra mig i håret ( hennes sätt att mysa) och gärna peta mig i näsa och ögon!
Här hemma är det jag som tar Flis om natten och så har det alltid vart. Det är inte så att min sambo vägrat att ta Flis, det är mer jag som inte velat lega i ett annat rum och höra hur hon skriker. Om hon är vaken, är jag ändå vaken och jag kan alltså lika bra ta henne.

Men för det är det inte sagt att jag inte klagar, och att jag inte är världens trevligaste om dagarna, absolut inte!

Sen måste jag också tillägga att Flis ändå är ett väldigt snällt barn som faktiskt börjat böka på nätterna vid ca 7 mån ålder. Innan dess så ammade jag ( slutade helt när Flis var 6 mån och 1 vecka) och Flis åt i ca 10 min sen var hon nöjd och jag kunde lägga tillbaks henne i sin säng utan problem och hon sov vidare.

NU har jag i alla fall bestämt mig för att just: lämna bort min lilla tjej över natten. Ja, hör och häpna! Jag ska gå ut och äta och sedan krogfesta lite tillsammans med mina jobbakompisar och jag känner att jag liksom inte kan tacka nej nu- dessutom ska det bli lite kul! Och den som får ta hand om min protest-natt- princessa är såklart mormor. ( Ja, Flis mormor såklart)

Hon är den enda jag kan tänka mig utsätta för Flis vilda aktiviteter om natten. Och om jag inte känner mig trygg i att Flis har det så bra som möjligt så kan jag heller inte slappna av och ha det kul. Det ska dessutom bli Riktigt skönt att få sova en HEL NATT utan att bli väckt och dessutom få sovmorgon utan att behöva diskutera med sambon om vems tur det egentligen är att gå upp idag- igen.  Dock är det ett tag kvar: Den 29/5 ska det ske! Och jag är redan nojjig över det-- Heheh!
 Det är veckan innan Flis fyller 1 år och förhoppningsvis är Flis inne i en riktigt bra

"sov period" just då!

Jag ska dessutom jobba två journätter (man sover) i sommar på jobbet. Den 8 och 9 juni. Men då är min sambo hemma och tar hand om Flis.

Flis är världens mest lätthanterliga bebis om dagen! Men på natten är hon mer svårhanterlig och det skulle ju vara konstigt om hon alltid var den " perfekta" babyn. Alla barn har nog sina sidor.. lätta och svåra! 


Kommentarer
Postat av: Elenore

KOm ihåg att din mamma haft egna barn ;) Hon kommer klara det galant!

2009-04-24 @ 07:46:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0