Nattetid..

Hallo !

Tack för kommentrarena ang Flis uppvaknade på Natten. I natt försöke jag att bara ge hennes vattenflaska en ännu mindre stund än vad hon brukar få. Jag gungade om henne i sängen och det tog då längre tid en vanligt. Vid ett tillfälle var jag tvungn att ta över henne till min säng då min rygg kändes som om den skulle gå av! Jag har i alla fall kommit underfund med att det här med vattenflaskan är det hon längtar efter och vill ha när hon vaknar upp- det är det som får henne att somna om också. Det har helt enkelt blivit en dålig vana- likadant som att äta på natten tillexempel.
Småbarn ( och öven vuxna) har ju en tendens att skapa vanor som blir väldigt svåra att bryta. Vanor har vi ( jag) ju brytit för henne många gånger. Sist var när jag försökte lära henne att man inte behöver äta på natten. BVC rekomenderade lite vatten ut nappflaksa och sedan gunga om henne i sängen ( då hon troligen drömt något och inte vill vara ensam.) Tanken var att hon skulle ligga kvar i sängen och inte bli upplyft i störta möjliga mån. Och det har ju funkat rätt bra. jag VET att barn kommer in i perioder och att det i vissa fall löser sig av sig självt- men å andra sidan. Desto längre man låter en vana hållas desto svårare blir det att bryta den.
Jag funderar alltså på HUR jag ska göra i fortsättningen. Ska jag skippa nappflaksan helt, strålsätta mig och låta henne somna i sängen utan något vatten men att jag står där och hjälper henne. Eller ska hon få komma över till mig och somna om där ( KANSKE BLIR DET OCKSÅ BARA EN DÅLIG VANA?)
Jag vet att jag INTE KLARAR AV att låta henne vara ledsen spec länge mitt i natten. Man vet ju inte vad det är, varför hon är ledsen...
Sugbehovet finns ju helt klart, hon vill gärna suga på sin nappflaska mycket under dagarna. Kanske ska jag inte låta henne göra det ? Utan bara till maten och någon gång ibland?

Vad tror ni, löser det sig av sig självt ( ja inte om två år eller så) eller ska jag ta bort flaksan för att ta bort vanan att suga på natten ?

OCH nej, jag tänker INTE ge henne napp nu vid snart 10 mån ålder- No way!

Kommentarer
Postat av: Elenore

Du kanske ska inför pipmugg med handtag på dagarna (om du inte redan gjort det) så kanske nappflaskeanvändandet minskar? Kan det vara tänder som spökar vilket gör att hon vill tugga å inte snutta på flaskan, kan tänka mig att nappen kliar fint i munnen.



Ang vattnet så tycker jag att det är svårt att svara på, även vi kan ju vakna och vara törstiga vilket gör att vi måste dricka innan vi kan somna igen, kanske är hon ett törstigt barn? Om inte annat så ge den i en kort stund å ta den sen. Gör likadant som på kvällarna när hon ska somna?



Nätterna är svårare eftersom man gärna vill sova själv, man är trött och orkar inte lika länge.

Tar du över henne nu är risken stor att hon vill sova där i fortsättningen också, den vanan kan vara svår att bryta men ibland försvinner den själv då hon kommer på att den egna sängen är bättre, rummet kanske är tystare osv.



Jag är ingen expert men detta är dom tankar jag fick när jag läste, hoppas dom hjälper lite iaf.

2009-03-27 @ 08:27:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0