Adventsfika och mysigheter

I dag är det första advent! Jag älskar julen och all dess tillhörighet! Jag älskar att pynta och göra fint. Jag tycker om stämningen, känslan och mörkret. Ja faktiskt, jag gillar även mörkret. Även om det inte skulle skada med lite snö. Snö är ju så underbart. Bara att höra hur det knastrar under fötterna kan få mig att känna mig som ett barn på nytt.

 

I morse när jag vaknat till liv ordentligt så där vid 8 tiden (Flis vaknade 06:30) så började jag att städa igenom köket. Jag tvättade insidan av fönstret och dess karmar, torkade av divese ytor och tog bort dukar och andra saker som stod i vägen. Sen strök jag och satte upp nya gardiner. Sedan tog jag med Adventsfika och mysigheter

 

 

Flis ner i källaren för att hämta upp julsakerna.  Flis hade dittils vart riktigt samarbetsvillig och glad. Men när vi kom upp blev hon tvär arg och jätteledsen. Jag förmodade att hon var hungrig och värmde upp en hamburgare från i går. Men denne ville barnet inte ha. Fast jag visste att hon var hungrig. Lite åt hon i alla fall.. Sen fick hon lite välling och las i sängen för att sova. Hon somnade på mindre än fem minuter. Så skönt!

 

Tidigare kvällar har hon tagit lååång tid på sig och jag har funderat över idet i ett par dagar. Kanske är det dags att lära henne att somna själv igen? Nu när hon förmodligen fattar att man ska sova i sängen och inte på golvet. Alltså, att hon stannar i sängen och inte springer upp.

 

Ikväll har vi haft det så mysigt! Kl 14 åkte jag för att handla på ÖB och samtidigt hämta upp mormor som jag bjudit in på adventsfika idag. Jag handlade för drygt 400 kr ! Nåja, vi kom hem och fikade. Sedan åkte sambon till jobbet och mormor stannade kvar på middag tillsammans med mig och Flis. Efter middagen gick Flis och jag med mormor till bussen och Flis vinkade glatt hejdå till mormor. Flis och jag gick en sväng förbi affären för att handla mjöl och sedan gick vi hem. Hemma fortsatte vi att mysa och ha trevligt tillsammans i vår fina jul miljö.

 

Sen blev kl 20:00 och jag och Flis läste saga och hon fick sin välling som vanligt. Sen satte jag mig bredvid och började snart förstå att det var en svår sömnlig kväll. Flis ställde sig upp i sängen flertalet gånger och det verkade som om hon gjorde det bara för att retas med mig. Hon skrattade och fnissade, men gnuggade sig i ögonen och visade att hon var trött. Tillsut fick jag nog. Jag la ner henne i sängen, la täcket på pussade henne och sa ”God natt älskling, sov gott” och så gick jag ut. Det blev tyst. Men efter en stund började hon att skrika. Hon skrek inte så farligt så jag tänkte att hon somnar nog snart. Men efter en stund började hon att ropa ” Mamma, mamma! Så då gick jag in. Jag gav henne lite ömhet och sa att hon skulle sova. Och så gick jag igen. Självkart med hjärtat i halsgropen. Jag gick ut igen, såg att det hade går 15 minuter sen jag kom ut från Felicias rum förra gången. Jag gick och satte mig här igen och efter en liten stund så får jag nog igen. Jag tänker att jag kanske gjort fel och är på väg in till hennes rum. Men så hör jag små djup andetag som låter som om hon håller på att somna på egen hand. Och sen dess, är det tyst.

Hon somnade alltså själv! Och sprang inte upp ur sängen en enda gång!

Nu ska man inte skrika hej, men jag är glad. Har ingen aning om det kommer gå lika bra i morgon men jag hoppas såklart det. Värre blir det nog på helgerna när hon ska sova middag, då kommer hon säkerligen springa upp, men då kanske man får sitta bredvid då… ..

 

Ja.. nu MÅSTE jag plugga!!


Kommentarer
Postat av: Elle

Plugga ja!!! Shit :-o HUR går det??? Vad skriver du om??? Hur långt har du kommit??? Jag (vi) börjar känna kniven på strupen nu;)

Hoppas ni mår bra annars :)

2009-11-30 @ 21:19:22
URL: http://underbariingar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0