Vattenflaska kontra nattnapp eller inget ?

Läggningen går verkligen bättre och bättre! I kväll behövde jag bara gå in 3 gånger ! Samma ordvits " Du ska sova i sängen älskling, god natt och sov gott."  Och så går man ut. Och ikväll, ligger ungen kvar efter som sagt endast tre gånger !

MEN

På natten härjas det som aldrig förr. Flis har blivit TOTALT beroende av sin vattenflaska. Den ska till om, eller rättare sagt NÄR hon vaknar om natten. Allt beror på att när hon var sjuk och inte ville äta knappt något ( inte ens välling). Vi lät Flis gå runt med sin vattenflaksa hela tiden. Dag som natt. Hon fick somna med den i vår säng på natten. Sen dess är vi fast. Det går inte att ta den i från henne för då skiiiiker hon länge. Sambon har klarat det utan någon gång... men inte jag inte. Ungen ger sig inte! Jag försökte för ett par dagar sedan och Flis höll på i en timme få jag gav upp och gav henne sin flaksa och ungen föll i sömn på två röda sekunder. Men ändå är hon fast och släppe den inte förrän hon har sovit i ca 30 minuter eller mer.
Jag känner verkligen att detta beroende måste stoppas. Det är inte bra för Flis heller, att vakna och så starkt vilja ha något. Jag har pratat mycket om det här både på min praktik och med vänner och bekanta.. NÅGON måste väll ha erfarenhet av detta? Men icke... Folk undrar " Varför har hon inte napp!?"

Jo därför att som liten, så vägrade hon att ta nappen, och jag tyckte det var väldigt praktiskt. Hon somnade utan och verkade må bra ändå. Visserligen ammade jag och hon fick ju sitt sugbehov därifrån, men även efteråt, då jag avslutade ammningen ville hon inte ha. I stället har hon alltid älskat både välling och vatten ur flaksa. Ett tag när vi av vänjde Flis från välling på natten så gav jag vatten ur flaksa och det fungerade.

Nåja... Ett tips jag har fått är att ha en NATT NAPP tillgänglig. Den ska jag ge i stället för flaksan. Vill hon inte ha, så blir det ingenting. Denna ska hon bara få om natten när hon vaknar är det tänkt.
Orors momentet är att hon kommer att älska nappen och vilja ha den jämt, även vid första läggningen och kanske t o m på dagis.  På dagis går det jättebra! Flis somnar med sin snutte, ibland efter en stund men hon somnar utan att suga på något alls. Hemma också. Vid läggsags är det inget snack om saken. Välling och sova. Med sina snuttar. Ja, hemma har hon två stycken.

Så alternativet kontra nattnappen är ju helt enkelt att ta tjuren vid hornen. Nej, ingen flaksa. Ingenting. Kanske får jag kånga gåendes på ungen till hon somnar. Men det är förmodligen värt det. Bara hon lär sig att hon inte får någon flaksa på natten. Jag tänker mig att jag kan ge en dl välling och sen söva om henne. Då är det bara att hoppas på att hon inte vänjer sig med mat på natten. Det är en fjungel det här, minst sagt! På natten är man inte rirkigt sig själv heller. Man är trött då och vill inget annat än att ungen ska sova så att jag själv får sova. Men nu är det helg, och jag borde borde ta tag i det nu! Sambon jobbar kväll och jag kan inte förvänta mig någon hjälp därifrån eftersoma tt hans ka jobba även i morgon....

Just nu funderar jag i huvudet- nattnapp eller inte- nattnapp eller inte!? HUR ska jag göra!?

VARFÖR kan inte ungen bara sova hela natten för? Det gjorde hon ju förut! 

DÄremot får jag inte glömma bort att Flis har mycket omkring sig nu. Hon verkar ha stabiliserat sig på Dagis och hon lever nu ett helt annat liv än det hon gjorde förut.  Hon kan prata, massor !

En liten ordlista kan jag bjuda på :

Mamma
Pappa
Momo ( mormor)
alska ( vatten flaska)
Väääl, ibland lääääl ( Välling)
Kov    ( korv)
ko ko ( Skor)
tumpa  ( strumpa)
Ro  Ro   ( Ro ro ro) Hennes älsklings sago bok som vi läser varje kväll)
nutte ( snutte)
Bo. lol, ( Boll) hon ÄLSKAR bollar!
Brum brum ( hon säger så när vi är på väg till bilen) Även om hon ser en cykel.
Vov vov
Mjao
anka ( sagt en gång)
JA, oftast mer A. ( ja )
NEJ

Hon nickar och skakar på huvuet. Kan visa med kroppen vad hon vill mycket. Visar att hon förstår mer än vad hon kan säga själv. En tjej med humör som vet vad hon vill. Det är våran Flis. Ett klassiskt första barn tror jag!

Önska mig lycka till i natt !

Kram !

Kommentarer
Postat av: Elle

Ja sova hela natten vet jag faktiskt inte så många små som gör faktiskt... För E vände det ordentligt efter två år! Jobbigt är det och man blir trött!! Mitt tips är att göra en grej i taget. Alltså antingen koncentration på flaska, napp eller läggning. Sen när en grej funkar ta den andra osv. Nätterna är känsliga, jag tycker inte man ska vara rädd att göra saker som gör att alla sover så bra som möjligt i kaosperioder. Det blir inte "för sent" eller "förstört" Jag lovar, tvärtom så kan man plötsligt märka att en sak bara funkar en dag och då beror det oftast inte på eget slit utan på att barnet är moget plötsligt. Det är min erfarenhet iallafall.

2009-10-19 @ 21:25:35
URL: http://underbaringar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0