40 minuter

Idag vaknade Flis sent, eller egentligen inte alls. Jag fick väcka henne kl 07:30. Hon sov som en stock och jag tyckte det var hemskt att väcka henne. Men hon vakande tillslut och var glad i alla fall ! Hade bara sovit 45 minuter på dagis. Bra tänkte jag, då somnar hon nog bra till kvällen ändå. Iväg till farsta med mormor. Flis är glad och snäll! Satt fint i vagnen hela tiden i tunnelbanan.  Vi köpte lite julklappar. Åt på Mcdonnalds, fast Flis ville inte ha så mycket…

När vi var på väg hem- mötte vi farmor och farfar! Kul och spontant tyckte jag, Flis var mer misstänksam… VAD gör NI här, tror jag att hon tänkte. Hon blev lite osäker och höll sig fast i mig som en igel. Men efter en stund kunde jag sätta ner henne i vagnen, på med overallen och så iväg för att möta upp mormor igen. Sedan fick vi skjuts hem och Flis åt pommes i bilen. Då passade det minsann att äta.. ( Den ungen och äta ni vet). Hemma så diskade vi och pratade med Flis pappa på telefon. Kl 20:00 gjorde jag i ordning Flis för natten och hon verkade verkligen trött. Men ändå tog det henne 40 minuter att somna. Ärligt talat så tror jag att hon har svårare att somna när vi är med. Hon får för sig att göra så mycket annat i stället för att sova.  Vi ska nog prova att försöka få henne att somna själv efter jul igen. Nu är det så mkt annat som händer ändå. En sak i taget heter det ju. Nu mer tycker jag dock att det är mysigt att vara med henne den sista stunden för dagen. Se hennes ögon stängas och höra hennes andetag bli tungare. Fast jag tror som sagt, att hon kommer sova bättre när hon somnar själv. Så blev det ju sist, när hon var sex månader och vi lärde henne att somna själv. Och vilka nätter vi fick ! Det var sällan hon INTE sov en hel natt..

 

Ni som inte vet, varför hon inte somnar själv längre så är der för att hon inte längre sover i sin spjäl säng. Vi tog bort den därför att hon somnade fastnandes i spjälorna och sen vaknade hon och grät för att hon inte kunde komma loss….

Ja sen provade vi att få henne somna själv i sin nya säng. Men det gick inte… vi var starka i en och en halv vecka och la tillbaks ungen i sin säng när hon gick upp. Men det slutade alltid med att hon somnade på golvet av ren utmattning. Så nu sitter vi bredvid sängen och (ibland) klappar lite på henne, men mer ser till att hon inte klättar ner tills hon somnar…

 

 

Och ja efter 40 minuter så sov min fina skatt! Mammas älskling!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0