Sömn metod!

 

 

Uscha buscha! Sånt här är jobbigt! Men nu har jag bestämt mig igen. Jag orkar inte sitta inne med Flis när kvartarna tickar efter varandra, Okej, om det hade vart EN kvart. En kvarts mysighet och avslut på dagen. Att se sitt barns ögon rullas ihop och bli trötta. Klappa henne försiktigt tills hon somnar. Känna hennes hand mot min kind och pussa henne när hon somnat. Viska att jag älskar henne mer än något annat.

 

Men på senare tid har det tagit kvart efter kvart. Ofta 45 minuter och ibland mer. Det funkar liksom inte. Jag har annat för mig än att sitta på golvet och vänta och vänta och vänta.. Klappa och få hela mitt hår avslitet för varje gång. Nu när ungen förstår att det är i sängen man ska sova och inte på golvet så borde det funka.

 

Jag började i förrgår. Det gick gallant! Ungen skrek ( ja alltså inte gallskrek) I 15 minuter sedan blev det tyst. Likadant gångerna efter. Både på dagen och på kvällen har det gått HUR bra som helst. Ungen har fattat att man ska ligga kvar i sängen! Hon har gråtit och haft sitt lilla i ca 15 minuter varje gång. Men sen har det blivit tyst. Och det har känts så bra. Jag har börjat tänka att snart ( om veckor, månader, eller kanske år) så borde hon tycka om att sova. Tycka det är skönt att somna in.

 

Idag vid middags sovet blev jag väldigt förvånad. Rummet var ljust och jag var helt enkelt osäker på om det skulle gå. C var också hemma.. men han låg fortfarande och sov- ja fast klockan var närmare 11:30. Han blev i alla fall också förvånad över att ungen vår inte ens gick upp ur sängen!

 

Men så ikväll.

Vi har haft en bra dag, dock sov Flis lite för länge på dagen. För att jag själv slumrade till på soffan och kunde av förklarliga själ inte väcka henne..

Efter vi hade sovit middag så åt vi lite lunch… ja för innan vi skulle sova så var Flis så trött att hon fick välling i sängen. Sen efteråt skulle Flis och jag på födelsedagskalas ! Hemma hos min nya kompis Vicky och Flis dagis ( kanske bästa) kompis Ronja. Tjejerna lekte och hade skoj, och jag själv hade riktigt trevligt jag med !

 

Till sovandet

Och när det sen blev sovdax så var Flis först och främst JÄTTE ARG på allt. Hon fick inte ta Is chocklad som hon hittat ( hon hade ätit lite chips innan). Och hon ville INTE borsta tänderna. Hon ville jätte gärna ha hostmedicin och det kunde hon i alla fall få + ad droppar. Sen hittade inte jag hennes NUSSE och letade runt i hela lägenheten medan Flis låg och grät i vardagsrummet. Efter en stund hittade jag den och tog upp henne.. från längst in bakom soffan- lilla älskling!

 

Ja, sen fick hon sin välling och sen gick jag ut, precis som jag gjort i ett par dagar nu. Men NU jäklar var det någon som inte var med på noterna längre. Jag hörde hur dörrhandtaget till hennes rum går upp, men hon hinner inte längre än till hallen vid garderoberna innan jag lyfter up henne, kramar henne och lägger ner henne i sin säng och säger att hon ska sova nu.

4 gånger hinner vi göra om samma procedur innan ungen verkar ha gett upp. För nu är det tyst som i graven här hemma!

Känns bra att hon i alla fall KAN somna själv !


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0